Anotace: Řadu let bylo Česko téměř učebnicovým příkladem z pohledu makroekonomické stability. Z premianta se ale stal žák se špatnými známkami hned z několika předmětů. Na čem musí zapracovat?
BIO: David Marek pracuje ve společnosti Deloitte na pozici hlavního ekonoma a ředitele v oddělení Clients & Markets. Věnuje se klientským službám v oblastech využívajících ekonomické analýzy, jako například oceňování, zpracování dopadových studií, ekonomických a statistických analýz, poradenství při fúzích a akvizicích či restrukturalizacích. Dříve působil jako ekonom v České národní bance, České spořitelně a na pozici hlavního ekonoma a člena představenstva ve společnosti Patria Finance. Je členem České společnosti ekonomické, vědecké rady České bankovní asociace a poradcem Hospodářské komory České republiky.
Anotace: Dlouhé časové řady vývoje civilizací jasně ukazují, že jejich vývoj je vždy determinován sedmi zákony. S jejich poznáním a využitím máme mnohem lepší šanci zvládnout současné výzvy.
BIO: Prof. Miroslav Bárta, archeolog a egyptolog, se v mezioborové perspektivě bádání zabývá problémy, kterým čelily všechny civilizace, jako nárůst byrokracie, selhávání elit, chybějící zdroje energie, ekonomické krize či neschopnost přizpůsobit se proměnám přírodního prostředí. Jeho nejnovější kniha 7 zákonů: Jak se civilizace rodí, rostou a upadají přináší inspirativní pohled na výzvy dnešního světa. Stojí také za filmovým dokumentem Civilizace uvedeným v roce 2022 společně s Petrem Horkým. Od roku 2009 je profesorem egyptologie, přednášel a přednáší na mnoha univerzitách (USA – Ivy League, Egypt a Súdán, Evropa, Japonsko, Austrálie, Nový Zéland), pro české i nadnárodní korporace, americkou armádu, OECD v Paříži, finanční ústavy a mnohé jiné. Spolupracuje s Generálním štábem armády ČR a pořádá semináře v Poslanecké sněmovně PČR. Je zakladatelem thinktanku Komplexní společnosti. V roce 2016 s týmem odborníků ve studii Na Rozhraní předpověděli současnou krizi včetně války na Ukrajině.
Anotace: Současné neustále se měnící byznysové prostředí lze popsat jako „Never Normal“. Zažíváme otřesy v oblasti technologií, biologie, ekologie a geopolitiky, které vedou k systémovým změnám. Každý z těchto otřesů nabízí zároveň ale také příležitosti a vy se můžete inspirovat společnostmi, co se jich chopily. Jedním z nich je třeba Walmart, největší světový retailer, se kterým Peter Hinssen a jeho společnost nexxworks úzce spolupracuje.
BIO: Světově uznávaný myšlenkový lídr, poradce a řečník na téma radikálních inovací a dopadu digitálních technologií na společnost a podnikání. Přednáší na různých obchodních univerzitách, jako je London Business School nebo MIT v Bostonu. Je autorem mnoha úspěšných byznysových knih. V té poslední "Fénix a jednorožec" se zabývá společnostmi, které jsou schopny transformovat samy sebe a vzejít z této proměny silnější než kdy předtím.
Anotace: Evropský retail čekají do konce roku 2030 investice ve výši stovek miliard eur. Jaké jsou jejich důvody? Do kterých oblastí? Proč jde o existenční nutnost? Jak se to dotkne trhu a spotřebitelů u nás?
BIO: Tomáš Prouza vystudoval ekonomii, diplomacii a žurnalistiku. V letech 2004–2006 byl náměstkem ministra financí ČR. Poté působil ve Světové bance, nejprve jako expert pro finanční služby v Praze, později v centrále Světové banky ve Washingtonu. V letech 2014–2017 pracoval jako státní tajemník pro evropské záležitosti při Úřadu vlády ČR a jako koordinátor digitální agendy ČR. V roce 2018 byl zvolen prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu v ČR a v roce 2019 se stal i viceprezidentem evropské asociace EuroCommerce. Od července 2020 je viceprezidentem Hospodářské komory ČR.
BIO: Jannis Samaras se narodil v Československu řeckým rodičům. Svého otce Kostase dodnes považuje za svůj hlavní podnikatelský vzor. V roce 1990 založili rodinnou firmu v Krnově, kde později koupili od státního podniku Nealko Olomouc malou sodovkárnu a pustili se do výroby sycených nápojů. Dnes Jannis řídí jednu z nejúspěšnějších českých firem, které se podařilo mimo jiné oživit tradiční českou značku Kofola. Firma postupně získala nezastupitelné a výjimečné místo na trhu s nealkoholickými nápoji, začala však rozvíjet i jiné cesty. Pod křídla Kofoly v ČeskoSlovensku patří síť UGO a její stejnojmené Freshbary a Salaterie a tradiční výrobce bylinných směsí a čajů LEROS. Skupina Kofola expanduje i slovinský a chorvatský trh, kde se jí také daří oživovat významné lokální značky. Budoucnost vidí Jannis Samaras především v udržitelném podnikání, chytrých a promyšlených inovacích. Za důležité vlastnosti podnikatele pak považuje převzetí zodpovědnosti nejen za úspěšné podnikání, ale i za péči o své okolí, dále pak chuť dělat věci po svém a také dávat do své práce kus sebe. A jeho osobní motto? "Když ji miluješ přírodu a lidi kolem, není co řešit. Cestu vždycky najdeš.“
Anotace: Český maloobchodní trh má za sebou další rok plný turbulentních změn. Jak reagujeme na prudce rostoucí ceny potravin? Omezujeme množství nakupovaného zboží, volíme levnější alternativy, nakupujeme více privátních značek, vyhledáváme ještě více promoční akce nebo jezdíme nakupovat do zahraničí? Liší se chování českých spotřebitelů od těch v okolních zemích? Jak na danou situaci reagují výrobci a obchodníci a co můžeme očekávat v roce 2023?
BIO: Karel Týra řídí posledních několik let aktivity společnosti NielsenIQ v Čechách, na Slovensku a v Maďarsku. Ve světě rychloobrátkového trhu se pohybuje 17 let. V NielsenIQ se postupně věnoval jak komplexnímu poradenství pro přední lokální i mezinárodní výrobce a obchodníky, tak speciálním analýzám pro optimalizaci cen a promocí. Mezi úspěchy společnosti posledních let patří modernizace měření maloobchodu se zahrnutím prodejů přes internet a v neposlední řadě vývoj unikátní metodologie pro „tvrdá data“ i z oblasti gastronomie. NielsenIQ, společnost se stoletou historií, je globální lídr v poskytování komplexních informací o maloobchodním trhu, spotřebitelích a jejich nákupním chování.
Anotace: Před několika lety měl Kaufland v České republice problém s přijetím od zákazníků z důvodu chybně zvolené strategie. Nebylo se co divit: v případě prázdných regálů a dlouhých front u obslužných pultů a pokladen. S odstupem času se ukázalo, že tato vnitřní krize byla impulsem ke změně. CEO Stefan Hoppe se s vámi podělí o příběh, jak i chybná rozhodnutí mohou nastartovat ozdravný proces založený na hodnotách, na kterých byl Kaufland před téměř 55 lety založen.
BIO: Pochází z německého Siegburgu. Po studiích na univerzitě v Mannheimu byl od roku 2001 na různých pozicích v Kauflandu v Německu, od vedoucího obchodního domu, ředitele Provozu či Prodeje po člena vedení a CEO regionu Kaufland Süd-West. Od r. 2019 působí jako CEO Kaufland ČR.
Anotace: Hltáte trendy a čekáte na přelomové novinky, které vyřeší váš problém s retailem? Tak nečekejte. Neexistuje jednoduché řešení složitého problému? Nemáme. Retail se mění mnohem pomaleji než si myslíme a než bychom si přáli. To ale neznamená, že nemůžeme použít to, co dlouhodobě funguje.
BIO: Má více než 20 let zkušeností s designem interiérů a komunikace, které získat hlavně během svého působení v Ikea. Od roku 2020 působí jako Head of Retail Design ve fullservisové agentuře Czech Promotion. Odpovídá za tvorbu retailových konceptů a POS materiálů pro klienty agentury, kterým pomáhá dosahovat jejich obchodní cíle a vytvářet lepší zákaznický zážitek. Radí také s expanzí prodejen a vyhodnocování dat.
Anotace: Notino vždy vsázelo na změnu, i proto se z moravské firmy stala celoevropská jednička a partner těch nejznámějších světových značek. Notino neustále roste a mění svět krásy a zdraví. Jako další krok pro podporu expanze a zjednodušení života zákazníků, si nyní zvolilo disrupci trhu beauty služeb. Objednání ke kadeřníkovi nebo třeba na manikúru už nikdy nebude jako předtím. A to nejen v Česku, ale do roka hned v deseti evropských zemích.
BIO: Lukáš Havlásek se v oblasti ecommerce pohybuje 14 let. Pod rukama mu za tu dobu prošly desítky velkých online projektů, a to jak B2C, tak i B2B. Pomáhal s rozjezdem a zlepšováním eshopů např. pro společnosti Sconto, SuperZoo, OfficeDepot, Okay, Moutfield, Prusa3D a dalších. V Notinu má nyní jako Director of Web & Innovations na starosti e-shop, mobilní aplikaci a omnichannel ve 28 zemích.
BIO: Během svého pětiletého působení ve společnosti Mastercard rozvíjí klíčové aktivity pro rozšíření akceptace karet a digitálních plateb v tradičních i netradičních segmentech napříč českým a slovenským trhem. Buduje dlouhodobá partnerství s předními obchodníky s cílem podpořit platby kartou, zvýšit efektivitu prodeje a zvýšit tak jejich příjmy. Předtím působil řadu let v oblasti rozvoje byznysu ve společnosti O2 a na počátku své kariéry i v T-Mobile.
Anotace: IKEA chce být do roku 2030 klimaticky neutrální. Využívá k tomu oběhovou ekonomiku, ve které jedním z hlavní projektů je služba Druhý život nábytku. Ta umožňuje zákazníkům nabídnout použitý nábytek k odkupu zpět do IKEA přes web www.druhyzivotnabytku.cz. Za vykoupený nábytek poskytuje podle míry opotřebování voucher v hodnotě až půlky původní ceny, následně ho zase prodá. V loňském roce došlo k digitalizaci celého servisu, který službu více zpřístupnil. Zákazníci mají možnost tento nábytek odvézt do jednoho z 9 výdejních míst v regionech, které si předem zvolí. V loňském finančním roce IKEA vykoupila 6 057 výrobků od 3 222 jednotlivých zákazníků. Součástí služby je zprostředkování také darování jiného nábytku než IKEA a to neziskovým organizacím. Zároveň je možné si přes web zdarma objednat malé náhradní díly a spojovací materiál na opravu staršího nábytku, který chtějí zákazníci dále využívat.
BIO: Barbora působí od roku 2021 jako manažerka pro trvalou udržitelnost pro region Česko, Maďarsko a Slovensko. Jejím hlavním úkolem je zapracovat do každodenního fungování značky IKEA a do jejího maloobchodního řetězce strategické cíle společnosti Ingka Group, které se týkají udržitelného rozvoje a oběhového hospodářství. IKEA chce být totiž do roku 2030 klimaticky neutrální a jeden ze způsobů je aplikace principů cirkulární ekonomiky a předcházení odpadů. Zároveň v IKEA a v Ingka Group působí jako interní ambasador a mluvčí pro záležitosti ohledně trvalé udržitelnosti. Zodpovídá i za řadu projektů včetně Druhého života nábytku, které motivují zákazníky k udržitelnějšímu životu.
Anotace: Jídlo si zaslouží využití, proto Albert intenzivně pracuje na snižování potravinových přebytků. Jejich poměr se díky promyšlené skládačce aktivit již několik let pohybuje pod 1,5 % z celkového objemu. Loni obchodník představil ještě propracovanější koncept – první zero food waste prodejnu, tedy obchod, kde žádné jídlo nepřijde zbytečně nazmar. Hypermarket v pražských Nových Butovicích v ještě širší míře a komplexnosti zmiňovanou skládačku rozvíjí. Vše začíná objednávkovým systémem, který funguje na základě znalostí potřeb zákazníků a práci s velkými daty. Suchá pára v úseku ovoce a zeleniny zase udržuje jejich čerstvost. Mezi další kroky patří pečení speciálního chlebíčku z přezrálých banánů, zlevňování zboží ke konci data spotřeby či záchranářské bedýnky. Zcela zásadní je spolupráce s potravinovými bankami a darování neprodaného jídla potřebným lidem, ale také záchranným stanicím pro zvířata. Unikátní novinkou je zero waste kantýna, kde připravuje kuchař obědy pro zaměstnance obchodu a centrály z potravin, které se neprodaly, ale jsou vhodné ke konzumaci. Poslední v řadě možností, jak využít neprodané potraviny, je i kompostér v zázemí obchodu.
BIO: Jiří Mareček pracuje v oboru komunikace a vztahů s veřejností přes patnáct let. Téměř polovinu této doby vede komunikaci a public affairs v Albertu. Stejně dlouho zastává také pozici předsedy správní rady Nadačního fondu Albert. Od loňského roku působí také jako ředitel pro udržitelnost. Této problematice a související společenské odpovědnosti se profesně věnoval i v minulosti. Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy a svoji kariéru začínal v novinách.
Anotace: Na jaře 2022 Skupina COOP otevřela první hybridní 24/7 automatickou prodejnu v Evropě – Strakonice a do konce roku otevřela další 3. Jedná se o unikátní technické řešení vytvořené tuzemskými firmami, se zapojením Bankovní identity, která umožňuje kontrolu věku a tím neomezený prodej zboží, což je unikátem na úrovni EU. Inovativní hybridní model prodejny je vytvořen tak, aby byl zachován provoz s personálem pro tradiční zákazníky a po běžné otevírací době se prodejna přepne do bezobslužného režimu. Díky tomu je zajištěn vyšší komfort pro zákazníka i vylepšení ekonomiky prodejny a tím i zachování obchodní obslužnosti. Prodejny jsou plnohodnotné s tisíci položkami sortimentu, umožňující komfortní nákup a nabízející i další doplňkové finanční služby. Speciální je i provoz těchto prodejen v regionech místo v Praze, jak bývá u těchto inovací časté.
BIO: Vystudoval Karlovu univerzitu v Praze a George Washington University ve Washingtonu – ekonomické a sociologické obory. Pracovně se věnoval rozvojovým projektům a marketingu. Od roku 2011 pracuje ve spotřebních družstvech COOP (Svaz českých a moravských spotřebních družstev) a má na starosti technologický rozvoj, propagaci a další aktivity, které jsou připravovány pro síť prodejen COOP. V poslední době se tak věnuje především oblasti automatických inovací, online a doprovodných obchodních aktivitách na prodejnách. Je také člen představenstva evropské organizace EuroCOOP a má na starosti mezinárodní spolupráci.
Anotace: Podpora malých podnikatelů a podnikatelek v digitalizaci je podstatou programu Strive Česko. Jeho cílem je napomoci digitálnímu fungování mikro a malých podnikatelů napříč všemi oblastmi jejich businessu, tak aby se mohli věnovat primárně svým velkým snům, vizím a nápadům.
BIO: Eva je zodpovědná za řízení portfolia programů a grantů s pozitivním sociálním dopadem v Česku a Polsku, včetně projektu Strive Czechia a grantů na podporu vysídlených Ukrajinců v Polsku. Před nástupem do Mastercard Center for Inclusive Growth v říjnu 2022 pracovala pro Rozvojový program OSN v Istanbulu.
Anotace: Podpora malých podnikatelů a podnikatelek v digitalizaci je podstatou programu Strive Česko. Jeho cílem je napomoci digitálnímu fungování mikro a malých podnikatelů napříč všemi oblastmi jejich businessu, tak aby se mohli věnovat primárně svým velkým snům, vizím a nápadům.
BIO: Ze své pozice podporuje vlády v digitalizaci veřejného sektoru a různých oblastí ekonomiky. Zároveň je zodpovědná za vyhledávání a rozvoj nových obchodních příležitostí ve veřejném sektoru v zemích střední a východní Evropy. Před nástupem do Mastercard v červnu 2012 pracovala pro MEDEF (Francouzská obchodní konfederace), Evropský parlament nebo IBM Slovensko.
Anotace: Příběh startupu CityZen začíná v roce 2019, letos cílí na čtvrt miliardy s EBITDou přes 20 %. Jaký obchodní model, marketing, logistika či péče o zákazníka vede k úspěchu? Řekneme si i jaké průšvihy jsme zažili a zakončíme to pohledem na finance a jak to máme nastavené.
BIO: Pavel je obchodník tělem i duší s mnoha zkušenostmi. Vystudoval strojní fakultu Technické univerzity v Liberci. Postavil známou internetovou lékárnu, byl obchodním ředitelem v jedné pardubické společnosti. V CityZenu zastává funkci ředitele společnosti.
Anotace: Pilotní projekt prvního cirkulárního obchoďáku v ČR No neke jsme postavili za 56 dnů. Na 120 m2 v OC Chodov mohli zákazníci během jednoho měsíce nakoupit zboží z šesti kategorií (fashion, home decore, elektronika, dětské věci, knihy, elektrokola). Veškeré prodávané zboží mělo jedno společné: bylo z druhé ruky, nebo-li pre-loved. Co nás po vyhodnocení pilotního provozu překvapilo? A co nás naopak zklamalo? Má smysl dělat cirkulární projekty v ČR? Ukážeme si na datech.
BIO: Michaela spolu-založila první cirkulární obchoďák v ČR No neke. V minulosti založila a vedla startup Genster, první online stylingovou službu pro muže nebo projekt Alimenty dětem, který pomáhá samoživitelům a samoživitelkám získávat dlužné alimenty. Michaela přednáší o podnikání na VŠE, mentoruje a konzultuje nově vznikající projekty.
Anotace: V rámci implementace digitálních technologií v Retail prostředí se často zapomíná, že nemusí být vždy zaměřené jen na zákazníky a “přední” část pobočky. Také nemusí vyžadovat velké investice do jednoúčelových technologií, ale mohou na maximum využívat už existující zdroje a infrastrukturu. Aricoma group společně s partnery Zebra a Cisco přináší nový pohled na sběr a analýzu dat, který ve výsledku zefektivní interní logistiku i lidské kapacity a přinese úspory tam, kde to má reálný businessový dopad.
Anotace: Vraťme českou úrodu do gastronomie! Produkce a spotřeba brambor v České republice dlouhodobě klesá, v obchodech není celoročně dostupná česká odrůda česneku. „České pole“ je iniciativa, která má za cíl vrátit tradiční české plodiny na pole a na talíře restaurací. Makro hledá tuzemské plodiny a chovy a propojuje relevantní partnery, aby společně připravili konkrétní kroky pro pozvednutí tradičních českých zemědělských produktů.
BIO: Jan Jindra vystudoval Českou zemědělskou univerzitu v Praze a poté pracoval v potravinářství v oddělení výroby a kontroly kvality. Po dvou letech nabírání životních i pracovních zkušeností v Londýně nastoupil v roce 2007 do nákupního oddělení společnosti makro ČR, kde prošel od píky různými pozicemi v oddělení ultra-čerstvých, čerstvých a trvanlivých potravin. Od loňského roku odpovídá jako Head of Fresh & Ultra-fresh za všechny nákupní kategorie čerstvých a ultra-čerstvých potravin pro makro ČR a METRO SK.
Anotace: Vraťme českou úrodu do gastronomie! Produkce a spotřeba brambor v České republice dlouhodobě klesá, v obchodech není celoročně dostupná česká odrůda česneku. „České pole“ je iniciativa, která má za cíl vrátit tradiční české plodiny na pole a na talíře restaurací. Makro hledá tuzemské plodiny a chovy a propojuje relevantní partnery, aby společně připravili konkrétní kroky pro pozvednutí tradičních českých zemědělských produktů.
BIO: Vystudoval Českou zemědělskou universitu v Praze a poté s rodiči založil společnost Euro Agras, která je významným pěstitelem, zpracovatelem a obchodníkem se sadbovými a konzumními bramborami v České republice. Je místopředsedou Českého bramborářského svazu, který rovněž reprezentuje v rámci evropského sdružení Europatat. Za velmi důležité považuje prosadit u spotřebitelů brambory jako zdravou zeleninu, jejichž konzumace přináší mnoho zdravotních benefitů. Jedná se totiž o největší vitamínovou pilulku na světě.